Aktualności

Lekcja 53. Mati - poznanie

Śiwaja Subramunija Swami
Czwartek, lekcja 53

Poznanie (mati) jest siódmą praktyką indywidualnej dyscypliny. Jest ono czymś więcej niż intelektualnym zrozumieniem. Jest to widzenie następstw, jakie myśl, słowo i czyn przyniosą w przyszłości, zanim jeszcze myśl, słowo i czyn zaistniały. Mati to rozwój duchowej woli i intelektu dzięki łasce oświeconego mistrza (satguru). To przekazanie boskich energii przez nauczyciela uczniowi, budowanie przez tego ostatniego oczyszczonego intelektu i rozwijanie duchowej woli, dzięki duchowym praktykom poleconym przez nauczyciela (sadhana). Sadhanę zawsze praktykuje się pod kierunkiem nauczyciela, ponieważ wtedy przynosi ona efekty.
Poznanie na wyższym poziomie wiąże się z uaktywnieniem trzeciego oka, tzn. oglądem rzeczywistości z poziomu ćakry serca. Poznający dostrzega rzeczywistość ukrytą pod zasłoną maji. Taki wnikliwy akt poznania przekłada się na mądrość, która nie jest przetworzoną opinią innych osób, lecz wiedzą zdobytą w procesie pogłębionej obserwacji.
Zadedykowany uczeń, otwarty na duchowy trening, ściśle stosuje się do wskazówek nauczyciela. Dzięki nim wznosi swą świadomość na coraz wyższy poziom. W języku jogi znaczy to, że przemieszcza się jednym z czternastu kanałów (nadi) do coraz wyższych ośrodków energetycznych (ćakra). Uczeń, po dotarciu do anahata ćakry, może postąpić dwojako: albo kontynuować rozwój według metody swego satguru i wznosić się dalej do ćakr wiśuddha, adźńa i sahasrara, albo zostać własnym guru i wkroczyć na obszar astrologii, współczesnej nauki, psychologii, numerologii itp. Rozwijanie psychiki w tym kierunku wzmacnia fałszywe ego (anawa) i przez to staje się poważną przeszkodą dla rozwoju duchowego. Ego zaś jest pierwszą rzeczą, jaką adept duchowości musi porzucić, aby móc przyjąć satguru.
Przyjęcie nauczyciela jest równoznaczne z wypełnianiem jego poleceń z pełną wiarą i przekonaniem. To dlatego pisma tradycji podkreślają, by guru wybierać rozważnie. Kiedy zaś wybór zostaje dokonany, uczeń stara się wypełnić jego wskazówki z zaangażowaniem – lepiej niż by tego oczekiwał nauczyciel, a nawet lepiej niż uczeń spodziewałby się tego po sobie.
Nadnaturalne zdolności same w sobie nie szkodzą w rozwoju duchowym. Wolno je rozwijać po osiągnięciu Paraśiwy na etapie nirwikalpa samadhi. Również jednak wtedy rozwój ów ma miejsce pod kierunkiem guru.
Samodzielne praktykowanie astrologii, chiromancji, tarota, przepowiadania przyszłości, leczenia kryształami, itd. przyczynia się do wzmocnienia fałszywego ego (anawa, czyli świadomości „ja i moje” w odniesieniu do fizycznego ciała i umysłu). Wzmocnienie ego jest „prezentem” od wszystkich usługobiorców, którym się pomogło, którzy są pod wrażeniem nadprzyrodzonych zdolności „mistrza”.

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 5/6 (9 głosów)

Dodaj tekst do ulubionych

Komentarze do tekstu Lekcja 53. Mati - poznanie

Komentarzy: 0

Dodaj komentarz