Polub nas na Facebooku

Aktualności

Śiwaratri - światło, które rozprasza mrok, dokończenie

Wróćmy teraz do tematu Śiwaratri, czyli nocy Śiwy. Kiedy postrzegacie jakiś obiekt, nazywacie to jawą. Kiedy go nie postrzegacie, ten stan jest dla was ciemnością. Teraz w stanie czuwania widzicie tak zwany świat rzeczywisty obecny w naszej percepcji jako świat postrzeganych obiektów, którego obraz zależy od stopnia naszej inteligencji. We śnie także mamy do czynienia z pewnym rodzajem inteligencji. Ale tak naprawdę wcale jej tam nie ma. Co się wtedy dzieje? Zmysły i intelekt wycofują się do swego źródła. Brak aktywności percepcyjnej, a co za tym idzie brak postrzegania jest utożsamiany z obecnością ciemności. Kosmiczny pierwotny stan stwórczej woli Pana przed stworzeniem – stan jawiący się jako ciemność i noc – jest tym, co nazywamy stanem Śiwy. Należy pamiętać, że stan Śiwy jest pierwotnym stanem stwórczej woli Boga, gdzie nie ma zewnętrzności percepcji, ponieważ nie istnieje nic poza Bogiem. Dla nas jest to jak ciemność i noc. To noc Śiwy, Śiwaratri. Dla Pana Śiwy noc nie istnieje. Wszystko jest światłem. Śiwa nie tkwi w ciemności. Stwórcza wola Boga jest Wszechwiedzą połączoną ze Wszechmocą i Wszechobecnością. Czasem określamy ten stan mianem Iśwara. Nieokreślony Najwyższy Absolut w powiązaniu z wolą stworzenia wszechświata jest Iśwarą w języku wedanty, zaś Śiwą w terminologii puranicznej. Jest to stan opisany w wedyjskiej Naśdija śukta jako tamas, czyli ciemność. Powtarzam po raz kolejny: ciemność wywołana nadmiarem światła boskiego Absolutu. Jeśli spojrzycie na Boga, to co ujrzycie? Nic. Oczy nie są w stanie Go zobaczyć, ponieważ jest On niczym oślepiające światło. Kiedy częstotliwość fal świetlnych jest bardzo wysoka, światło przestaje być widoczne dla oczu. Można je zobaczyć dopiero wtedy, kiedy częstotliwość spada. Istnieją różne rodzaje światła o różnym natężeniu i częstotliwości fal. Wyższych częstotliwości zmysły nie są w stanie postrzegać. Jeśli więc ujrzycie Boga, nie zobaczycie niczego innego.

W rzeczywistości widzimy Boga nawet teraz, ale nie jesteśmy w stanie Go rozpoznać. Świat, który ukazuje się naszym oczom, jest samym Bogiem. Nie ma czegoś takiego jak świat sam w sobie. Taki byt nie istnieje. To tylko miano, jakie daliśmy tej formie Istoty Najwyższej. „Zła sława ciągnie się za człowiekiem”. Kto nazwał tę formę światem? Równie dobrze można było nazwać to inaczej. Naprawdę nie ma czegoś takiego jak świat. To, co nazywamy światem, jest tylko mianem nadanym zakłóceniu postrzegania powstałym w naszej świadomość w wyniku jej oderwania od podmiotu i przedmiotu.

Powróćmy do analogii ze snem. Góra widziana we śnie wcale nie jest górą. To efekt działania świadomości. Góry jako takiej tam nie ma. Świadomość produkuje we śnie obrazy budynków, gór i rzek, ludzi i zwierząt etc. Świat ze snu nie istnieje. Wiecie o tym dobrze, a jednak go widzicie. W takim razie co pojawia się we śnie? To projekcja samej świadomości w czasie i przestrzeni stworzonej przez nią samą. Podobnie w stanie czuwania kosmiczna świadomość przeniknęła do tego świata. Świat jest Kosmiczną Świadomością. Sama Najwyższa Boskość objawia się nam w postaci tego świata. Jak świat widziany we śnie jest tylko wytworem świadomości, tak świat na jawie jest niczym więcej tylko świadomością – Bogiem. Na tym polega istota całej sprawy. To, co widzicie przed sobą, to Bóg i tylko Bóg. [tu Swami Krysznananda wskazuje budynek]. To nie jest budynek. Nie ma czegoś takiego jak budynek. My nazywamy to budynkiem z powodu błędu percepcji, z powodu niewiedzy, z powodu nieumiejętności analizy sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Jesteśmy uwikłani w paradoks, ulegliśmy dezorientacji, która przenika nas do cna, do samej istoty naszego jestestwa i czyni z nas głupców. Tylko praktyka sadhany sprawi, że obudzimy się ze stanu ignorancji i dostąpimy najwyższej łaski poznania Boga w tym świecie. Najwyższą formą sadhany jest medytacja o Bogu.

Podczas Śiwaratri należy zatem kontemplować Boga jako stwórcę świata, jako Najwyższą Istotę nieznaną woli stwórczej w jej pierwotnym stanie braku podmiotowości, którą jest ciemność Śiwy. W Bhagawadgicie jest werset nawiązujący do tej sytuacji. Ja niśa sarwa-bhutanam tasjam dźagarti samjami; jasjam dźagrati bhutani sa niśa paśjato muneh. „Co nocą jest dla wszystkich istot, dniem jest jasnym dla mędrca, który panuje nad sobą. A co porą czuwania jest dla innych, nocą niewiedzy jest dla mędrca oddanego poznawaniu własnej jaźni” [Bg, 2.69]. Ignorant odczuwa świat jako światło dzienne i jasno oświetlony zbiór obiektów. Mędrzec zaś widzi Boga w całym Jego blasku. Ignorant nie. Ignorant widzi bowiem świat, który dla mędrca nie istnieje. Takie jest znaczenie tego wersetu. My widzimy światło słoneczne, sowa go nie widzi. Na tym polega różnica. Sowa nie może zobaczyć słońca, ale my możemy. W obecnym stanie przypominamy jednak sowy, ponieważ nie widzimy oślepiającego słońca, czyli czystej świadomości. Kto zaś widzi to słońce, czystą świadomość, Boga, Najwyższego Pana, ten jest mędrcem, oświeconym adeptem jogi.

Śiwaratri jest zatem doskonałą okazją do praktykowania samokontroli, opanowania, kontemplacji, swadhjaja, dźapa i medytacji, na ile tylko pozwalają nasze możliwości. Mamy do dyspozycji całą noc. Możemy zająć się dźapa, możemy intonować mantrę Om Namah Śiwaja. Możemy także medytować. To czas sadhany. Sens obchodów Mahaśiwaratri, Ramanawami, Dźanmashtami czy Nawaratri nie opiera się na girlandach i ceremoniach dla zadowolenia ludzkiego umysłu. Są to uroczystości dla ducha i na cześć ducha. Jako że nie jesteśmy w stanie myśleć o Bogu dwadzieścia cztery godziny na dobę przez trzysta sześćdziesiąt pięć dni w roku, takie okazje istnieją, byśmy przynajmniej od czasu do czasu pamiętali o naszym oryginalnym przeznaczeniu, naszej boskiej siedzibie. Takie duchowe okazje są dla nas formą objawienia się chwały Boga.

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 4/6 (82 głosów)

Komentarze Facebook

Komentarze do tekstu Śiwaratri - światło, które rozprasza mrok, dokończenie

Komentarzy: 1

http://ggwadvice.com//index.php?qa=5620&qa_1=c%C3%B3mo-realizar-pedido-chlorpromazine-100mg-calidad-m%C3%A9xico
http://www.tennis-motion-connect.com/blogs/post/57172
http://www.agriturismoamatrice.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=3170
http://www.job-mentors.com/blogs/6475/2542/ramipril-pharmacie-vente-site-fiable-forum-achat-tritace-2-5
http://faq.propertyservicesclub.com/index.php?qa=2473&qa_1=buy-prograf-mg-sale-where-can-order-tacrolimus-fast-shipping
http://www.myworldcircle.com/blogs/685/4251/low-price-toprol-25mg-order-online-toprol-soft-buy
http://lifestir.net/blogs/post/16158
https://www.olliesmusic.com/blog/26840/low-price-olanzapine-2-5-mg-order-online-buying-olanzapine-from-chemist/
http://kutoos.unifiedly.com/blogs/post/188675
http://www.tennis-motion-connect.com/blogs/post/53054
http://southweddingdreams.com/index.php?do=/blog/64386/low-price-olmesartan-20-mg-buy-online-buy-olmesartan-internet-online-cheap/
http://www.catherineholmesphotography.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=123437
http://kutoos.unifiedly.com/blogs/post/187937
http://www.holidayscanada.com/blogs/316/9085/lisinopril-5mg-comprar-en-farmacia-en-linea-todo-en-medicinas-d
http://consuelomurillo.net/oxwall/blogs/post/58472
http://www.q-voice.tv/old/redirect/test/qa/index.php?qa=10237&qa_1=comprar-cyclophosphamide-50-mg-de-calidad-chile
http://share.nm-pro.in/blogs/post/13027#sthash.lKDrWruo.XDhKfYyD.dpbs
http://southweddingdreams.com/index.php?do=/blog/91067/low-price-clonidine-0-1-mg-buy-online-where-to-buy-catapres-guaranteed-deli/
http://www.job-mentors.com/blogs/6464/2474/farmacia-online-donde-comprar-levothroid-levothyroxine-envio-ra

20.06.2018 | Dodał: Tiwab01

Dodaj komentarz