Polub nas na Facebooku

Aktualności

Śiwaratri - światło, które rozprasza mrok

Pana Śiwę łatwo zadowolić. Jedno z Jego imion brzmi Aśutosza, co oznacza „Ten, którego łatwo zadowolić”. Jeśli Go wezwiecie, to przyjdzie. Czasami nazywa się Go „Bhole Baba”, czyli „prostą, nieskomplikowaną osobą”. Przychodzi nam z pomocą nawet nieproszony. Kiedyś pomógł Pandanom. Pięciu braci Pandawów walczyło na wojnie z Kaurawami. Te wojnę opisuje Mahabharata. Pan Śiwa pomógł im bez ich wiedzy. Skoro pomógł Pandanom, dlaczego nie miałby pomóc nam? Pomaga wszystkim, którzy kroczą ścieżką prawości. Stąpajmy więc ścieżką prawości i bądźmy adresatami bożej łaski.

Możemy spojrzeć na to z innego punktu widzenia. Sanskryckie słowo śiwaratri oznacza „noc Śiwy”. W tym świętym dniu powinniśmy pościć w ciągu dnia i czuwać w nocy. Może zastanawiacie się, dlaczego Śiwa jest powiązany z nocą, a nie z dniem. Gdyby tak było, czuwalibyśmy w dzień, a pościli w nocy, co wydaje się naturalnym porządkiem rzeczy. Związek Pana Śiwy z nocą ma duchowe i mistyczne uzasadnienie. Boskość przejawiona w postaci Pana Śiwy nie ma żadnego szczególnego związku z porą, którą nazywamy nocą. Jeśli będziecie uważnie studiować Upaniszady i inne głęboko duchowe mistyczne teksty, zauważycie, że Najwyższa Istota, Absolut, jest nazywana w swym pierwotnym stanie Najwyższą Ciemności z powodu nadmiaru światła. Koniecznie należy dodać to określenie „z powodu nadmiaru światła”. Jest ciemnością ze względu na nadmiar światła. Kiedy spojrzycie na słońce przez kilka chwil z otwartymi oczami, a następnie skierujecie wzrok w inną stronę, ujrzycie tylko ciemność. Słońce poraziło was do tego stopnia, że wszystkie inne wydaje się ciemnością. Mówi się w Mahabharacie, że kiedy Pan Śri Kryszna objawił Kaurawom swoją kosmiczną postać, wszystko wyglądało jak spowite ciemnością. Intensywność światła była tak potężna, że oczom zwykłego człowieka wydawało się ono ciemnością. W jednym z najsłynniejszych hymnów Rygwedy mamy podobne odwołanie do pierwotnego stanu stworzenia. Jest to hymn wedyjski zwany naśadija śukta, który mówi: tama asit tamasa gudhamagre. „I była tam ciemność, początkowo ukryta w ciemności”. Według nas światło jest postrzeganiem przedmiotów, zatem niepostrzeganie obiektów jest dla nas nocą.
Wiedza i świadomość niezwiązana z procesem percepcji jest nieznana ludzkiemu umysłowi. Generalnie, wiedzieć oznacza wiedzę o obiekcie. Brak wiedzy o danym obiekcie oznacza niewiedzę. Weźmy jako przykład stan głębokiego snu. Dlaczego zasypiamy? Czy znamy powód? Z jakiej przyczyny chodzimy spać co noc? Skąd ta potrzeba? U jej podstaw leży potrzeba natury psychologicznej i do pewnego stopnia także metafizycznej. Zmysły nie mogą zajmować się nieustannym postrzeganiem obiektów, ponieważ percepcja jest męczącym procesem. Całe ciało, cały układ nerwowy, cała psychika uaktywnia się w procesie percepcji. Zmysły męczą się, choć możemy nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Nie są w stanie odbierać rzeczywistości przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. Dlaczego tak się dzieje? Otóż z punktu widzenia świadomości jako takiej percepcja jest procesem nienaturalnym. Postrzeganie obiektu jest alienacją aspektu naszej tożsamości poprzez konkretny zmysł w relacji do tego obiektu. Dla wielu to zjawisko trudne do uchwycenia. To psychologiczne zjawisko, sekretne. Świadomość jest niepodzielna. To prosty fakt. Wielu z was mogło o tym słyszeć. Nie można podzielić jej na części, a więc także na dwie składowe – podmiot i przedmiot. Wynika stąd, że może istnieć podział na obserwatora i przedmiot obserwacji w procesie percepcji. Aby to wyjaśnić, przyjrzyjmy się temu, co zachodzi podczas snu.

We śnie widzimy rozmaite obiekty: góry, rzeki, ludzi etc. Ale fizycznie/realnie ich tam nie ma. Stają się widoczne dopiero we śnie. Czy góra, którą widzieliście we śnie, istnieje naprawdę? Nie. Czy ją widzieliście? Tak. Jak ją zobaczyliście, skoro jej tam nie było? Czy można zobaczyć nieistniejący obiekt? Jak można nieistniejące rzeczy widać? W stwierdzeniu, że można zobaczyć nieistniejące obiekty, jest sprzeczność. Co widzicie, gdy tych rzeczy tam nie ma? We śnie następuje alienacja umysłu, który dąży ku obiektom percepcji. Sam umysł staje się wtedy górą. W wyniku oddzielenia się części umysłu i jego transformacji w obiekt postrzegany, pojawia się napięcie. Dlatego w trakcie snu jesteśmy niespokojni. W takiej sytuacji nie możemy być szczęśliwi. Ten stan nie jest ani jawą, ani snem. Bardzo trudno być szczęśliwym w tym stanie, ponieważ świadomość znajduje się w stanie napięcia. Co wydarzyło się w śnie, to samo dzieje się w stanie czuwania. Jak we śnie umysł dzieli się na dwie części – podmiot postrzegający i obiekt postrzegany, w stanie czuwania również dzieli się na podmiot i przedmiot. Można to porównać do rozdwojenia jaźni. To tak, jakby wasza osobowość rozpadła się na dwie części, z której jedna połowa jest „widzącym/obserwatorem”, a druga „widzianym/obserwowanym”. Przy takim podziale jedna część waszej jaźni przygląda się drugiej części waszej jaźni. Patrzycie na samych siebie, jakbyście byli inną osobą. Uprzedmiotowujecie siebie, wyobcowujecie się. Cóż może być bardziej fałszywego i niepożądanego niż ta sytuacja? Ten stan jest chorobą psychiczną.

Kiedy się budzimy, nie widzimy już obiektów, które oglądaliśmy we śnie. Wtedy zaczynamy analizować stan, w jakim byliśmy podczas snu. Na jawie, w stanie czuwania mówimy, że znajdujemy się w rzeczywistości, podczas gdy we śnie jesteśmy w świecie nierzeczywistym. Skąd wiemy, że świat ze snu jest światem nierzeczywistym? Stąd, że porównujemy go ze stanem czuwania, który uważamy za prawdziwy/rzeczywisty. Skąd wiadomo, że świat jawy jest rzeczywisty? Nie można nic o tym powiedzieć, ponieważ nie ma nic, z czym można by go porównać, tak jak to jest w przypadku snu. Gdyby znać inny punkt odniesienia, stan wyższy od stanu czuwania, wtedy można by ocenić, czy świat, jakiego doświadczamy w stanie czuwania, jest realny czy nierealne, dobry czy zły etc. Kiedy śnimy, nie wiemy, że widziane obiekty są nierzeczywiste. Uważamy je za prawdziwe i przyjmujemy to za pewnik. Z porównania między snem a jawą wynika nasze przekonanie o nierealności świata snów. Z czym jednak porównać świat realny? Do czego go odnieść? W tej chwili nie mamy z czym go porównać. Dlatego mamy przekonanie o własnej samowystarczalności, jesteśmy zadowoleni z siebie i niezdolni do naprawiania błędów. Kiedy czujemy, że mamy całkowitą rację, nikt nie może nas niczego nauczyć. Chęć nauki powstaje tylko wtedy, gdy czujecie się ignorantami i wiecie, że potrzeba wam wiedzy. Świat jawy jest dla nas tylko wskazówką, co mogłoby się dziać i co jest być może się dzieje. Nie wiemy, co się dzieje naprawdę, póki nie wzniesiemy się ponad ten stan, czego jeszcze nie uczyniliśmy. Na podstawie konkluzji, jakie wyciągamy z analizy stanu snu, możemy stwierdzić, że w stanie czuwania do pewnego stopnia także jesteśmy w raju głupców. Jaka jest gwarancja, że nie obudzimy się ponownie z tego świata jawy w innym świecie? Jak we śnie nie wiemy, że śnimy, również na jawie nie zdajemy sobie sprawy, że znajdujemy się w stanie podobnym do snu. Żyjecie w przekonaniu, że świat doświadczany na jawie jest twardym faktem i namacalną rzeczywistością, tak jak wierzyliście w prawdziwość snu. Dla zmysłów nieobecność percepcji jest tożsame z ciemnością. Taką ciemnością, jakiej doświadczamy w stanie głębokiego snu. c.d.n.

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 4/6 (79 głosów)

Komentarze Facebook

Komentarze do tekstu Śiwaratri - światło, które rozprasza mrok

Komentarzy: 1

http://www.myindiagate.com/community/blogs/post/158099
http://igotcomplaintsnetwork1.com/blogs/254/9037/low-price-arcoxia-90mg-buy-online-how-can-i-buy-etoricoxib-gu
http://quainv.com/blogs/post/31664#sthash.lSS3cmaq.d13jHK1n.dpbs
http://www.myindiagate.com/community/blogs/post/113199
http://ceveplasakbiz.xlphp.net/index.php?qa=13969&qa_1=desogen-original-moins-ordonnance-desogen-medicament-achat
http://tais-vip.ru/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=87858
http://www.animalloversconnect.com/blogs/post/14729
http://techakhil.byethost4.com/ques2ans/index.php?qa=5087&qa_1=felodipine-comprar-farmacia-comprar-felodipine-culiacan
http://www.hotridesmag.com/profiles/blogs/donde-a-la-orden-flutamide-250mg-sin-receta-con-garantia-eulexin
http://southweddingdreams.com/index.php?do=/blog/100579/low-price-ziprasidone-20mg-buy-online-where-to-order-geodon-cheap/
http://howidoit.ning.com/profiles/blogs/labetalol-200-mg-donde-comprar-de-confianza-dominicana
https://23bestcity.de/blogs/post/15563
http://libmeeting.com/index.php?qa=11080&qa_1=farmacia-online-comprar-generico-calidad-honduras-comprar
http://www.mybucket.com/blogs/716/4979/meilleur-site-pour-achater-bupron-sr-150-mg-bon-marche-achete
https://www.buddystalk.com/blogs/369/658/avanafil-dapoxetine-donde-comprar-fiable-costa-rica
http://whozwholive.ning.com/profiles/blogs/naproxeno-500-mg-comprar-fiable-reino-de-espa-a
http://harvesttyme.org/blogs/436/4121/orgodenafil-25mg-comprar-con-garantia
http://bobford.ning.com/profiles/blogs/order-low-price-erectol-25mg-where-can-i-order-sildenafil-citrate
http://chanakyanetstudy.com/chanakyanetstudyforum/?qa=13183&qa_1=meilleur-site-pour-achat-aciclovir-aciclovir-400-boite-prix
http://cqa.aaua.edu.ng/index.php?qa=5444&qa_1=arpamyl-40mg-comprar-farmacia-online-medicamentos-guatemala
http://gck76-81set.org/blogs/post/13581
http://www.politicanada.ca/blogs/1941/12897/comprar-aricept-5mg-rapido-chile
https://www.porlamondo.com/blogs/post/6904
http://bioimagingcore.be/q2a/4831/thyroxine-sans-ordonnance-achat-le-thyroxine-en-ligne
http://ask.arx.one/3660/farmacia-online-comprar-generico-brondilat-calidad-ecuador
http://writeskills.ning.com/profiles/blogs/oragawell-sildenafil-citrate-150mg-o-achat-oragawell-sans
http://forum.republicmotorsports.in//6230/para-comprar-generico-amlodipina-sin-receta-ahora-m%C3%A9xico

20.06.2018 | Dodał: Xelon51

Dodaj komentarz