Polub nas na Facebooku

Aktualności

Zerwać trzy liny

Trzy liny, które więżą każdą żywą istotę to: maja (nieprzerwany taniec tworzenia, trwania i niszczenia w tym świecie), karma (następstwa czynów, prarabdha karma z poprzednich wcieleń oraz czyny teraźniejsze, które przyniosą następstwa w przyszłości) oraz anawa lub ahankara (ego, niewiedza o swej duchowej tożsamości). Maję można zrozumieć i przeniknąć dzięki mocom ćakry serca, takim jak: poznanie, zadowolenie i współczucie. Karmę można ujarzmić dzięki regularnej dyscyplinie narzuconej ciału, umysłowi i emocjom oraz postrzeganiu prawa karmy jako siły, którą „wysyłamy” za pomocą myśli, uczuć i czynów, i która wraca do nas pod postacią myśli, uczuć i czynów innych osób. Najmocniejszą i najtrudniejszą do przerwania liną jest jednak anawa mala, lina ego.

Słowo mala znaczy w sanskrycie „girlanda”. Jeśli porównać ego, czyli anawa mala, do girlandy korali rudraksza (rudraksza mala), to pozbywanie się ego będzie polegać na skracaniu rudrakszy o kolejne korale. Jogin unika działania poza dyscypliną duchową, gdyż byłoby ono jak wydłużanie korali. Rudraksza mala zbudowana z 36 korali może wydłużyć się do 1008 korali w wyniku nadużywania paranormalnych praktyk (wyginania sztućców, channelingu itp.). Rudraksza obciążona 1008 koralami nadnaturalnych umiejętności jest w stanie przydusić noszącego, jak bowiem mówi przysłowie: „duma przychodzi przed upadkiem”. Duma z „duchowych” osiągnięć wydaje się najtrudniejsza do okiełznania. Skażeni nią ludzie nie potrafią w duchu skromności podążać za nauczycielem.

Poznanie (mati) rozumie się także jako wnikliwy rozum lub umysł poszukujący prawdziwej wiedzy. Rozum w przypadku duchowego poszukiwacza to wiedza oparta na księgach mądrości (siddhanta śrawana). Wnikliwy rozum dostrzega pełnię obrazu, a nie tylko jego fragmenty. Tę umiejętność posiadł dzięki praktyce studiowania pism, która oczyszcza intelekt. Studiowanie oparte jest na wierze w prawdę pism. Wiara zaś oczyszcza nastawienie, a nastawienie przeistacza się w działanie. Intelekt oparty na prawdach sanatana dharmy dostrzega boskie prawa we wszechświecie i stara się postępować w zgodzie z nimi. Kiedy to czyni, pozbywa się nagromadzonej karmy i unika tworzenia nowej.

Umysł, podobnie jak uczucia, jest siłą, kontrolowaną lub nie, zakorzenioną we „właściwej” wiedzy lub fałszywej wiedzy. Narzędziem służącym kontrolowaniu umysłu jest zgłębianie pism i słuchanie mędrców z autoryzowanej sukcesji nauczycieli, która oparła się wpływowi czasu i próbom zdyskredytowania.

Umysł jest narzędziem neutralnym, które można użyć do dobrych lub złych celów. W przeciwieństwie jednak do emocji, które są „ciepłe”, umysł jest „zimny”. Oczyszcza go siła kundalini – niszcząca ignorancję fałszywych doktryn, myśli, przekonań, upodobań i awersji – dzięki której zachodzi proces duchowego poznania. W skrócie poznanie można zdefiniować jako zaangażowanie przez duszę intelektu do życia duchowego.

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 3/6 (146 głosów)

Komentarze Facebook

Komentarze do tekstu Zerwać trzy liny

Komentarzy: 0

Dodaj komentarz