Polub nas na Facebooku

Encyklopedia

Jak pokonać przeciwności?

Jak mały liść, trzymany tuż przed oczami, może przysłonić słońce, tak przeszłość może przysłonić teraźniejszość i nie pozwolić nam ujrzeć własnej boskiej natury. Z pomocą wedyjskich praktyk (tantra) usuwamy przeszkody, aby odsłonić światło, zawsze obecne w naszym wnętrzu. Om.

Starożytne Upaniszady wymieniają dwadzieścia przeszkód (upasarga) na drodze duchowej: głód, pragnienie, lenistwo, nadgorliwość, żądzę, strach, wstyd, niepokój, podniecenie, nieszczęście, żal, rozpacz, gniew, arogancję, urojenia, chciwość, skąpstwo, ambicje, śmierć i narodziny. Inną przeszkodą jest intelekt, który – zwodzony przez intuicję – z mieszanki pamięci i różnych motywów czyni drogę życia. Zetknięcie żywej istoty z tymi przeszkodami wywołuje reakcje, które z kolei nakładają się na sumę wrażeń z przeszłości (sanskara), pozytywnych i negatywnych. Te ostatnie, usytuowane w podświadomym umyśle, są źródłem podprogowych skłonności (wasana), które formują nasze upodobania i motywy. Kłopotliwe skłonności przysłaniające umysł należy obłaskawić i uwolnić. Temu celowi służą pomyślne tantry, w tym wedyjska medycyna (ajurweda), astrologia (dźjotiśa), codzienna praktyka duchowa, kult świątynny, rozdawanie jałmużny, twórcze sztuki i wiele dróg jogi. Wedy wyjaśniają: „Jak zakurzone lustro po starciu kurzu odbija wyraźny obraz, tak wcielona dusza, poszukująca prawdy atmana, doświadcza jedności, odkrywa cel życia i uwalnia się od smutku”. Om Namaśiwaja.