Polub nas na Facebooku

Aktualności

Erotyczne rzeźby w świątyniach

Jakie znaczenie mają rzeźby o tematyce erotycznej na ścianach świątyń? To często zadawane pytanie. Zwykle ludzie spodziewają się w świątyniach wyłącznie rzeźb przedstawiających bogów i świętych. Świątynia jest przecież miejscem kultu religijnego.

Dlaczego więc na ścianach świątyń znalazły się zmysłowe sceny przedstawiające uwo­dzicielskie kobiety czy kochające się pary? Owe sceny oddają wza­jemne przenikanie się erotyzmu i duchowości. Erotyczne reliefy zostały wykonane celowo, by chronić ezoteryczne znaczenie tantry przed niewtajemniczonymi i ograniczyć jej zasięg do sfery duchowej.

Istnieje wiele szczegółowych objaśnień, lecz najbardziej logiczne wydaje się to, które mówi, że erotyczne wizerunki mają funkcję oczyszczającą, uwypuklając kontrast między wewnętrznym spokojem a zmysłowością na zewnątrz. Inne objaśnienie mówi o ze­spoleniu mężczyzny i kobiety jako symbolicznym wyrazie związku Śiwy i Śakti, puruszy i prakryti, który jest źródłem wszelkiego życia.

„W filozofii sanatana dharmy moksza, wyzwolenie, polega na połączeniu się atmana z para­matmanem, czyli duszy indywidualnej z duszą kosmiczną, Nadduszą. Dlatego zespolenie mężczyzny i kobiety, gdy dwoje staje się jednym, symbolizuje na ścianach świątyni akt wyzwolenia” (Krishna Deva, Khadżuraho). Czasem na zewnętrznych ścianach świątyni znaj­dują się rzeźby o tematyce erotycznej, lecz wewnątrz ich brak. Tam uwagę ma przyciągać jedynie wizerunek głównego Boga, spokojnego i pogodnego. Świat zewnętrzny jest zmysłowy i mate­rialistyczny, lecz człowiek – rozumiejąc jego daremność i błahość – zostawia swoje namięt­ności na progu świątyni i wchodzi do sanktuarium, by odnaleźć duchową pociechę, która jest ostatecznym celem życia.

Inna ciekawa interpretacja erotycznej symboliki na ścianach świątyń dotyczy przenosze­nia się z niższej sfery życia do wyższej. W większości indyjskich świątyń, wśród których dobrym przykładem jest świątynia Konarak w Orisie, rzeźby o tematyce erotycznej zajmują dolną część ściany budowli. Im wyżej, tym ich mniej, aż na poziomie środkowym ustę­pują miejsca postaciom bębniarzy, tańczących dziewcząt i muzyków. Na samym szczycie jest już tylko bóstwo. Owo wznoszenie się z podstawowego poziomu fizyczności poprzez wysu­blimowaną zmysłowość ku duchowości jest fundamentalnym komunikatem przekazywanym przez samą świątynię. Patrzący na świątynię wielbiciel ma postrzegać wszelkie przejawy życia i zrozumieć, że polega ono na stopniowym rozwoju od zwykłego materializmu ku wzniosłemu idealizmowi.

Cennymi eksponatami w skarbnicy indyjskiej sztuki są figurki z brązu pochodzące z połu­dniowych Indii, a powstałe między XI a XIII wiekiem. Najwspanialsze zaś są statuetki przedstawiające Śiwę jako Pana Tańca. Są one puste w środku, dzięki czemu były lżejsze i łatwiejsze do noszenia w trakcie procesji, w przeciwieństwie do nieruchomych murti, umieszczanych w samym sercu pomieszczeń świątynnych zwanych garbha-griha („najświęt­sze z najświętszych)”. Wizerunki wykorzystywane w trakcie obchodów świąt religijnych przedstawiają różne aspekty boskiej istoty i są „darem bogów” (murti-dana). Wykorzystuje się je także do dekoracji długich korytarzy głównego sanktuarium, gdzie ku radości nawie­dzających to miejsce pielgrzymów tworzą prawdziwą galerię rzeźb.

Ciekawe, że do tych figurek przymocowuje się maleńkie zwoje, na których jest zapi­sana stosowna mantra. Mantra jest werbalną formą boga, podczas gdy posążek jest jego wi­zualnym przejawieniem. Ów zwój przydaje wizerunkowi duchowego sensu. Zwoje są też po­mocne przy wyborze odpowiedniego bóstwa, ponieważ każdemu z bóstw opiekuńczych jest przypisane konkretne zamknięte w mantrze zaklęcie.

W tych południowoindyjskich figurkach z brązu widać całkowite odejście od wzorca obowiązującego na północy. Stanowią one połączenie wyrafinowania i wyjątkowej śmiałości z gracją i lekkością, a do tego są niezrównane w swojej urodzie.

Nataradźa

Śiwa trzyma w jednej ręce mały bębenek (damaru). Ponieważ dźwięk był pierwszym ele­mentem stworzenia, najbardziej subtelną formą kosmicznej materii, bębenek symbolizuje stwórczą moc Śiwy.

W wyższej lewej ręce Śiwa trzyma jęzor ognia – symbol ostatecznej zagłady wszech­świata. Obie Jego ręce symbolizują więc równowagę między stworzeniem i zniszczeniem.

Niższa prawa ręka udziela błogosławieństwa w geście abhaja-mudra („nie obawiaj się”), niższa lewa ręka w geście gadźa-hasta, imitującym wyciągniętą trąbę słonia, wskazuje lewą stopę Pana jako miejsce schronienia bhakty. Podczas tańca Śiwa, depcze karła Apasmarę (uosobienie ignorancji i iluzji). Uniesione stopy karła wskazują zbawienie i wolność, osiągane dzięki łasce Śiwy.

Krąg ognia otaczający postać Śiwy (prabha mandala) oznacza transcendentalną mą­drość i symbolizuje taniec natury (prakryti) – siły życiowej wszechświata i zamieszkujących go istot – w której odbywa się wieczny taniec Pana.

Poruszające się kończyny uświadamiają człowiekowi, że ten świat, świat Czasu i Stawa­nia się, podlega nieustannemu ruchowi i ciągłym przemianom. Ten ruch jest równowa­żony idealnym ułożeniem głowy i pogodnym wyrazem oczu. I tak sztuka, w spektakularny i pouczający zarazem sposób, ukazuje głębokie znaczenie zdarzeń dotyczących Śiwy, czyli godzenia wszelkich przeciwieństw.

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 4/6 (32 głosów)

Komentarze Facebook

Komentarze do tekstu Erotyczne rzeźby w świątyniach

Komentarzy: 3

It’s almost exactly the same size and can be found cheaper than the Note 8.

Home Stainless Steel Egg Beater Multi Functional Kitchen Gadget White
Kenwood KFC 1633MRW Speakers
STAGE 3 PORTED SUBWOOFER MDF ENCLOSURE FOR PIONEER TS W8102SPL SUB BOX
Shoe Storage Rack Cabinet Shelve Contemporary Calvin Wood in Dark Brown Espresso
EXPOBAR ROTARY VANE PUMP ROTOFLOW O 3 8 NPT

Jefferson Pointe is a lifestyle shopping center with upscale stores such as Von Maur Williams Sonoma, Ann Taylor, Vera Bradley and Talbot’s.

Kirby Avalir Home Care System W Attachments Lifetime Rebuild Plan
Masticating Juicers SlowStar Accessory Pack3 Folding Drain Rack Nut Milk Bag
Vertically Driven Products 793501 Overhead Sound Wedge

The 2017 riverboat season is underway!

Westin 40 93845 Sportsman Winch Mount Grille Guard Fits 15 17 Colorado
1 2 Shank S611df Reciprocating Saw Blades 6 TPI Metal Cutting for Bosch Makita

29.11.2017 | Dodał: WAsmwam

Audi A6 Allroad 4Fh C6 2008-2011 Banner Running Bull Agm 80Ah Battery Replace
Varta H3 Audi BMW Fiat Mercedes VW Car Battery 12v 5 Year 019 100Ah 830CCA
Citroen Bx Xb- 1984-1994 Banner Power Bull 62Ah Battery Electrical Replace Part
Alfa Romeo Alfetta 116 1974-1984 Vetech Battery 60Ah Electrical Replace Part
Renault Laguna K56 Mk1 1993-2001 Banner Power Bull 50Ah Battery Replacement
Fits Nissan Vanette C22 Kc120 1981-1995 Banner Starting Bull 60Ah Replacement
Renault Mascott 1999-2004 Banner Power Bull 95Ah Battery Electrical Replace Part
Fiat Ducato 82-2016 230 230L 244 244 Z 250 280 290 Banner Power Bull 88Ah

04.12.2017 | Dodał: Keithallem

069 Titanium Car Battery 12V 68Ah 550A – fits Alfas Bentley Daewoo Land Rover
Type 008 Car Battery 360CCA Exide Excell 50Ah 3 Years Warranty OEM Replacement
Toyota Hiace Mk3 1989-1995 Bosch S4 Battery 95Ah Electrical System Replace Part
Type 063 Car Battery 420CCA Sealed Duracell Advanced 12V 44Ah OEM Replacement
Renault Espace J11 1984-1992 Vetech Battery 45Ah Electrical System Replace Part
Trabant P 601 Tramp 1966-1990 Vetech Battery 55Ah Electrical System Replace Part
VW Amarok 2010-2016 Bosch S3 Battery 77Ah Electrical System Replacement Part
Volvo 780 1986-1990 Bosch S3 Battery 77Ah Electrical System Replacement Part

05.12.2017 | Dodał: Keithallem

Dodaj komentarz