Polub nas na Facebooku

Aktualności

ELEFANTA – MIASTO GROT

[nadesłany przez: UNESCO, 16 stycznia 2016 roku]

el1

Wyspa Elefanta (zwana inaczej Gharapuri, czyli Miastem Grot), wspaniała siedziba Pana Śiwy i szczytowe osiągnięcie indyjskiej kultury grot, leży w Zatoce Bombajskiej w odległości około 10 km od portu w Bombaju (Mumbaju) i jest niezwykłym świadectwem nieistniejącej już cywilizacji.

Swoją nazwę zawdzięcza portugalskim żeglarzom, którzy odkryli tutaj potężną kamienną statuę słonia. Została ona podzielona na części i przewieziona do Bombaju, gdzie złożono ją ponownie w całość. Dzisiaj strzeże Ogrodów Wiktorii na terenie ogrodu zoologicznego w Bombaju, stolicy stanu Maharasztra i drugiej pod względem liczby ludności metropolii Indii.

Data powstania słynnych grot jest sporna, naukowcy umiejscawiają je między VI a VIII wiekiem n.e. Stanowią one jeden z najbardziej charakterystycznych przykładów sztuki skalnej w Indiach. Na wyspie istnieją dwie grupy jaskiń. We wschodniej części znajduje się tzw. Stupa Hill (nazwane tak z powodu niewielkiego buddyjskiej budowli na szczycie), gdzie mieszczą się dwie jaskinie, z których jedna jest niedokończona, oraz kilka kamiennych zbiorników na wodę.
W części zachodniej mieści się grupa pięciu skalnych świątyń hinduistycznych. Główna grota słynie ze swoich rzeźb ku czci Śiwy, przedstawionego w jego różnych postaciach i działaniach. Grotę tworzy wykuta na planie kwadratu mandapa o boku długości około 27 metrów.

Wnętrze groty jest podzielone na mniejsze pomieszczenia rzędami podpór. Całość dokładnie imituje kształt budynku; fałszywe profilowane belki zostały wyryte w sklepieniu groty, zaś podpory, które są złożonymi strukturami, łączą w sobie kształty filarów, kolumn i głowic znanych z „tradycyjnej” architektury kamiennej.

U samego wejścia do groty na północ od esplanady, do której prowadzą strome schody, pielgrzymów i zwiedzających to ważne miejsce dla wyznawców śiwaizmu witają dwie olbrzymie płaskorzeźby przedstawiające Śiwa Jogiśwarę (Pana Jogi – po lewej stronie), Śiwa Nataradża (Króla Tańca – po prawej stronie). Oba wizerunki wykonane są w stylu zbliżonym do okresu panowania dynastii Guptów. W kaplicy na prawo od wejścia znajduje się cylindryczny lingam, symbol Najwyższej Istoty i zasady wszelkiej energii.

el4

Kaplica ma czworo drzwi. Po obu stronach każdego wejścia stoją monumentalne posągi dwarapalów, czyli strażników, których zadaniem było wpuszczanie wiernych i zatrzymywanie ludzi o złych intencjach. Na każdej ścianie mandapy widnieją ogromne (do 5,7 metra) reliefy z kolejnymi wizerunkami Śiwy.

Naprzeciw wejścia, na południowej ścianie, znajduje się słynne popiersie trójgłowego Mahadewy, którego trzy twarze ucieleśniają trzy podstawowe funkcje: na wschód spogląda Aghora (Bhairawa) – przerażający niszczyciel; na zachód spogląda Wamadewa – stwórca radości i piękna, ucieleśniany przez głowę kobiety; w środku widnieje Tatpurusza – Pan pozytywnych i negatywnych zasad istnienia, czyli Ten, który utrzymuje je w równowadze.

el2

Po obu stronach tej centralnej postaci znajdują się dwa inne reliefy. Relief po lewej stronie przedstawia androginicznego Śiwę (Ardhanariśwara Śiwa), relief po prawej – Śiwę przyjmującego na głowę spadające z niebios wody Gangesu (Gangadhara). Dziesięć innych płaskorzeźb umieszczonych w każdym kącie sali głównej oraz w przejściach od strony wschodniej i zachodniej przedstawia inne epizody z legendy o Śiwie, wśród nich zaślubiny Śiwy do Parwati czy zabicie przez Śiwę demona Andhaki etc. Piętnaście ogromnych płaskorzeźb otaczających sanktuarium, w której znajduje się lingam, stanowi nie tylko jeden z najwspanialszych przykładów sztuki indyjskiej, ale także jeden z najważniejszych obiektów kultu Śiwy.

Integralność

Wszystkie elementy w grotach Elefanty są zachowane w ich naturalnym otoczeniu. Na odkopanie i ekspozycję czekają jeszcze znajdujące się ciągle pod ziemią stupy. Podczas sporządzania opisu stanu obiektów podkreślono konieczność ochrony tego miejsca przed wpływem rozwijającego się w pobliżu przemysłu. W chwili obecnej działanie słonych osadów i generalne pogorszenie się stanu powierzchni skał mają zły wpływ na stan grot. Sytuacje poprawiłoby wprowadzenie długofalowego planu konserwacji i renowacji całego kompleksu.

el3

Autentyczność

Autentyczny charakter tego miejsca został dobrze zachowany dzięki wpisowi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, pomimo pewnych napraw elewacji i filarów, które zostały przeprowadzone w celu wzmocnienia stabilności konstrukcji. Prócz grot na wyspie Elefanta znajdują się tutaj pozostałości z II wieku p.n.e. (stupy na wschodnim zboczu wzgórza) oraz z czasów panowania Portugalczyków (działo na szczycie wzgórza). Ponadto groty zachowały się w postaci monolitycznych świątyń, garbhgriha sarvatobhadra (sanktuarium), mandapa (dziedziniec), architektury skalnej i rzeźb. Od czasu wpisania na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO wykonano pewne prace konserwatorskie z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie zwiedzających.
Objęły one budowę ścieżek, odnowienie zwalonych i potłuczonych filarów, konserwację elewacji, budowę schodów wiodących do grot wprost z pomostu na wyspie, naprawę kwater kustoszy i strażników oraz utworzenie Centrum Informacji.

Wymagania dotyczące zarządzania i ochrony

Obiekt jest chroniony głównie przez organizację o nazwie Archaeological Survey of India, która odpowiada także za zarządzanie Elefantą z pomocą innych służb i urzędów, w tym Wydziału Lasów, Departamentu Turystyki, MMRDA, Wydziału Rozwoju Miast, Miejskiego Wydziału Planowania, rządu stanu Maharasztra. Wszystkie działają na podstawie obowiązujących je przepisów i regulacji odpowiednich służb, takich jak: Ancient Monuments and Archaeological Sites and Remains Act (z 1958 roku) and Rules (z 1959 roku); Ancient Monuments and Archaeological Sites and Remains Act (z poprawkami z 2010 roku); Indian Forest Act (z 1927 roku), Forest Conservation Act (z 1980 roku); Municipal Councils, Nagar Panchayats and Industrial Townships Act dla stanu Maharashtra (z 1965 roku) oraz Regional and Town Planning Act dla stanu Maharashtra (z 1966 roku).

el 1

Utrzymanie wyjątkowej wartości kulturowej tego zabytkowego obiektu będzie wymagało ukończenia, zatwierdzenia i wdrożenia długofalowego programu ochrony, obejmującego prace renowacyjne i konserwatorskie, monitorowanie niszczycielskiego działania soli oraz ogólnego pogarszania się stanu powierzchni skalnych grot z wykorzystaniem międzynarodowych standardów i technik naukowych, zabezpieczenie terenu obiektu przed wpływem pobliskiego przemysłu oraz rozważenie zasadności odkopania stup znajdujących się jeszcze pod ziemią.

Więcej na: http://whc.unesco.org
Źródło: whc.unesco.org

Oceń tekst 1 2 3 4 5 6
Średnia ocena: 3/6 (310 głosów)

Dodaj tekst do ulubionych

Komentarze Facebook

Komentarze do tekstu ELEFANTA – MIASTO GROT

Komentarzy: 0

Dodaj komentarz